Page last changed 19 years ago Home Adresser Historie Sommerhus Links
kochnielsen.dk -> kurt -> kortspil

Kortspil regler





Poker

Pokerhænder

I Poker gælder det om at få en så god "hånd" som muligt og vinde puljen.
Her er de forskellige hænder nævnt i rækkefølge - den bedste først. Esset er højest, men kan dog bruges som lavest i en Straight: Es, 2, 3, 4, 5.

Texas Hold'em

3-10 spillere.

Spillet

Dealeren blander 52 kort. Alle får to lukkede kort, der kaldes hole cards. I løbet af spillet kommer der fem kort på bordet, som kaldes community cards – de deles af alle. Målet er at kombinere fem af de syv kort og danne den bedste hånd. Det har ingen betydning, hvordan du kombinerer de syv kort.

Blinds

Før spillet kan startes, skal de to spillere til venstre for dealeren placere et "blind bet". Det betyder at kun to af spillerne ved bordet, betaler penge for at se sine kort. Det går på skift, hvem der skal lave de tvungne bets. Den første spiller til venstre for dealeren skal betale small blind, som er ½ af min. indsatsen. Den anden spiller til venstre for dealeren, skal betale big blind, som er min. indsatsen ved bordet.

Første runde

Tredje spiller til venstre for dealeren starter. Du har følgende muligheder: Bet, Call, Raise og Fold. Alle spillere skal have betalt samme beløb til puljen, før næste runde kan begynde.

Floppen

Dealeren vender tre kort på bordet. Dette kaldes floppen. De tre kort, som er community cards, kan spillerne bruge i kombination med sine to lukkede kort.

Anden runde

Spilleren til venstre for dealeren starter. Han kan vælge at folde, checke eller bette, hvorefter de andre kan folde, calle eller raise. Alle spillere skal have betalt samme beløb til puljen, før næste runde kan begynde.

The Turn

Når spillerne har gjort deres indsatser, vender dealeren et fjerde kort på bordet. Det kaldes turnkortet. Alle spillere har nu seks kort, til at danne den bedste hånd.

Tredie runde

Spilleren til venstre for dealeren starter. Han kan vælge at folde, checke eller bette, hvorefter de andre kan folde, calle eller raise. Alle spillere skal have betalt samme beløb til puljen, før næste runde kan begynde.

The River

Når spillerne har gjort deres indsatser, vender dealeren det femte og sidste kort. Dette kaldes riverkortet. Spillerne har nu syv kort som kan bruges, til at danne den bedste hånd.

Fjerde og sidste runde

Spilleren til venstre for dealeren starter. Han kan vælge at folde, checke eller bette, hvorefter de andre kan folde, calle eller raise. Alle spillere skal have betalt samme beløb til puljen, før spillet er slut.

Showdown

Den sidste spiller der caller, er berettiget til at se de andres kort, som skal vises til alle. Hvis man ikke kan stikke den hånd der vises, kan man vælge at folde. Har man derimod en bedre hånd, skal man vise den for at kunne vinde (dette sker automatisk). Spilleren med den bedst hånd vinder puljen. Ved uafgjort deles den.

Stud Poker

3-7 spillere.

Vi spiller med ante (mimimumsindsats) på 2 kr, minimum raise på 1 kr og og maksimum raise på 20 kr.
Sidste gang spillede vi Stud poker, men fremover bliver det formodentlig

Spillet

Det gælder om at få den bedst mulige pokerhånd, og dermed vinde puljen.
Hver spiller indskyder ant i puljen.
Giv et kort til hver spiller. Læg det fordækt på bordet. Det er kun kortets ejermand der må se det. Læg dernæst et åbenlyst kort ved siden af. Man kender altså sine egne 2 kort, og man kender 1 af hver af de andres kort.

1. Runde

Nu melder man første gang.
Man skiftes til at melde, og der er 2 muligheder.
  1. Man kan melde pas. Dette gøres ved, at man vender det åbenlyse kort, således at alle ens kort er fordækt. Så er man ude af spillet.
  2. Man kan vælge at åbne spillet, og man skyder et antal jetoner ind i puljen.
De næste spillere har nu 3 muligheder:
  1. Melde pas - vende det åbenlyse kort.
  2. Gå med - skyde det samme antal jetoner ind i puljen.
  3. Forhøje - skyde et større antal jetoner ind i puljen.
Meldingerne kan fortsætter et stykke tid, men hvis man først har meldt pas, er man ude af runden. Man går til 2 runde når alle spillere som ikke har meldt pas har skudt samme antal jetoner ind i puljen.

2. Runde

Hver spiller får nu endnu et kort, der lægges åbenlyst foran de enkelte spillere, og man byder igen.

3. Runde

Hver spiller får nu endnu et kort, der lægges åbenlyst foran de enkelte spillere, og man byder igen.

4. Runde

Hver spiller får nu endnu et kort, der lægges åbenlyst foran de enkelte spillere, og man byder igen. Når alle spillere som ikke har meldt pas har skudt samme antal jetoner ind i puljen, så vender hver spiller sit fordækte kort. 

Den spiller med højeste hånd får puljen. Hvis 2 eller flere spillere har lige gode kort, deler de puljen.


Whist

4 spillere.

Alle kortene deles ud - 13 til hver.
Vi spiller ikke med fast makker, ved Grand og Nolo melder man Grand/Nolo i en kulør. Og den som har Es i den pågældende kulør er man makker med.

Meldinger

Hver spiller må kun melde en gang. Der er følgende 5 meldinger:

Spillet

Forhånden spiller ud til første stik undtagen ved Grandi-melding, her er det den spiller, som har meldt Grandi, der spiller ud. Herefter er det stiktageren. Man skal bekende kulør, hvis man kan. Første gang der spilles i kulør som der er meldt Grand eller Nolo i, så skal Es spilles ud.

Regskab

De 2 spillere, der vinder i Nolo og Grand modtager en jeton fra hver af taberne. For hvert overstik i Grand og for hvert stik under 6 i Nolo, modtager de yderligere en jeton.
At gå ned i Grand koster 2 jetoner for hvert manglede stik. I Nolo koster det også 2 jetoner for hvert overstik. Taksten for Solo-nolo og Grandi er 5 jetoner, som man modtager fra hver af de 3 andre, hvis man vinder, men som man skal betale til hver af dem, hvis man går ned.
Vinderen i passpil modtager fra hver enkelt modstander 1 jeton for differencen mellem egne og modstanderens antal stik.


Mousel

3 - 8 spillere

Giv 4 kort til hver spiller - 2 ad gangen.
Det næste kort vendes som trumffarve.
Resten af kortene lægges i en bunke på bordet. Man fortsætter med samme kortgiver, til hele kortbunken er brugt.

Meldinger

Spillerne kan nu efter tur lægge deres kort fordækt på bordet og erklære, at de ikke går med, altså ikke tør spille med, fordi deres kort er for dårlige. Hvis ingen går med, skal der ikke spilles, og kortgivningen går videre til næste spiller.
De spillere, der går med, indskyder nu det aftalte i puljen.
Spillerne (altså kun dem, der er gået med) må nu efter tur bytte kort. Man lægger det antal, man vil bytte, fordækt på bordet og modtager et tilsvarende antal fra bunken.
Forhånden melder nu, om han vil tage spillet eller melde pas. Hvis han ønsker at tage spillet, påtager han sig at tage 2 af de i alt 4 stik. Hvis alle melder pas, gives der om. Indsatserne bliver i puljen.

Spillet

Forhånden spiller ud, uanset hvem, der er spilfører, herefter er det stiktageren, der spiller ud.
Man skal bekende kulør, hvis man kan, ellers skal man trumfe.

Regnskab

Hvis spilføren får 2 stik, får han halvdelen af puljen, og den anden halvdel deles mellem de to, der fik de 2 andre stik.
Hvis spilføren kun får 1 stik, går han bet og skal betale lige så meget til puljen, som der er i den.
Hvis spilføreren ikke får stik, går han mouselbet og skal betale det dobbelte af, hvad der er i puljen.
De øvrige spillere, der gik med, skal hver opnå 1 stik for ikke at gå bet.