kochnielsen.dk ->
kurt ->
kortspil
Kortspil regler
Poker
Pokerhænder
I Poker gælder det om at få en så god "hånd" som muligt og vinde puljen.
Her er de forskellige hænder nævnt i rækkefølge - den bedste først.
- Royal flush

Es, K, D, Kn, 10 i samme kulør.
Har flere spiller Royal Flush, deles puljen.
- Straight flush

5 kort i rækkefølge i samme kulør.
Har flere spillere Straight Flush, ordnes efter det højeste kort.
- Four of a kind

4 kort af samme værdi.
Har flere spillere Four of a kind, ordnes efter højeste værdi, dvs. fire damer slår fire ottere.
- Full house

3 kort af samme værdi + 2 af en anden værdi.
Har flere spillere Full house, ordnes efter højeste værdi af de tre ens kort.
- Flush

5 kort af samme kulør - uden hensyn til kortenes værdi.
Har flere spillere Flush, ordnes efter højeste værdi af det højeste kort. Er man stadig lige, ordnes efter næsthøjeste kort og så fremdeles. Er man stadig lige efter det femte kort, så deles puljen.
- Straight

5 kort i rækkefølge - uden hensyn til kulør.
Har flere spillere Straight, så ordnes efter det højeste kort, således at Knægt-10-9-8-7 slår 8-7-6-5-4. Er hænderne stadig lige bliver det uafgjort og puljen deles.
- Three of a kind

Tre kort af samme værdi.
Har flere spillere Three of a kind, ordnes efter højeste værdi af de tre ens kort.
- To par

2 X 2 kort af samme værdi.
Har flere spillere To par, ordnes efter parret med højeste værdi. Er man stadig lige, ordnes efter det andet par, og hvis man stadig er lige, ordnes efter det femte korts værdi (den såkaldte Kicker).
- Et par

2 kort af samme værdi.
Har flere spillere Et par, ordnes efter parret med højest værdi. Er man stadig lige, ordnes efter det højeste kort blandt de 3 resterende kort (den såkaldte Kicker).
- Højt kort

Hvis ingen af de ovenfor anførte kombinationer opnås,
er det værdien af det højeste kort, der tæller.
Er man stadig lige, ordnes efter det næsthøjeste og så fremdeles.
Esset er højest, men
kan dog bruges som lavest i en Straight: Es, 2, 3, 4, 5.
Texas Hold'em
3-10 spillere.
Spillet
Dealeren blander 52 kort.
Alle får to lukkede kort, der kaldes hole cards.
I løbet af spillet kommer der fem kort på bordet, som kaldes community cards – de deles af alle. Målet er at kombinere fem af de syv kort og danne den bedste hånd.
Det har ingen betydning, hvordan du kombinerer de syv kort.
Blinds
Før spillet kan startes, skal de to spillere til venstre for dealeren placere et "blind bet".
Det betyder at kun to af spillerne ved bordet, betaler penge for at se sine kort.
Det går på skift, hvem der skal lave de tvungne bets.
Den første spiller til venstre for dealeren skal betale small blind,
som er ½ af min. indsatsen.
Den anden spiller til venstre for dealeren, skal betale big blind,
som er min. indsatsen ved bordet.
Første runde
Tredje spiller til venstre for dealeren starter.
Du har følgende muligheder: Bet, Call, Raise og Fold.
Alle spillere skal have betalt samme beløb til puljen, før næste runde kan begynde.
Floppen
Dealeren vender tre kort på bordet. Dette kaldes floppen.
De tre kort, som er community cards, kan spillerne bruge i kombination med sine to
lukkede kort.
Anden runde
Spilleren til venstre for dealeren starter.
Han kan vælge at folde, checke eller bette, hvorefter de andre kan folde, calle eller raise.
Alle spillere skal have betalt samme beløb til puljen, før næste runde kan begynde.
The Turn
Når spillerne har gjort deres indsatser, vender dealeren et fjerde kort på bordet.
Det kaldes turnkortet. Alle spillere har nu seks kort, til at danne den bedste hånd.
Tredie runde
Spilleren til venstre for dealeren starter.
Han kan vælge at folde, checke eller bette, hvorefter de andre kan folde, calle eller raise.
Alle spillere skal have betalt samme beløb til puljen, før næste runde kan begynde.
The River
Når spillerne har gjort deres indsatser, vender dealeren det femte og sidste kort.
Dette kaldes riverkortet.
Spillerne har nu syv kort som kan bruges, til at danne den bedste hånd.
Fjerde og sidste runde
Spilleren til venstre for dealeren starter.
Han kan vælge at folde, checke eller bette, hvorefter de andre kan folde, calle eller raise.
Alle spillere skal have betalt samme beløb til puljen, før spillet er slut.
Showdown
Den sidste spiller der caller, er berettiget til at se de andres kort, som skal vises til alle.
Hvis man ikke kan stikke den hånd der vises, kan man vælge at folde.
Har man derimod en bedre hånd, skal man vise den for at kunne vinde (dette sker automatisk).
Spilleren med den bedst hånd vinder puljen. Ved uafgjort deles den.
Stud Poker
3-7 spillere.
Vi spiller med ante
(mimimumsindsats) på 2 kr, minimum raise på 1 kr og og maksimum raise på 20 kr.
Sidste gang spillede vi Stud poker, men fremover bliver det formodentlig
Spillet
Det gælder om at få den bedst mulige
pokerhånd, og dermed vinde puljen.
Hver spiller indskyder ant i
puljen.
Giv et kort til hver spiller. Læg det fordækt på bordet. Det er
kun kortets ejermand der må se det. Læg dernæst et åbenlyst kort ved siden af.
Man kender altså sine egne 2 kort, og man kender 1 af hver af de andres
kort.
1. Runde
Nu melder man første gang.
Man skiftes til at melde, og der
er 2 muligheder.
- Man kan melde pas. Dette gøres ved, at man vender det åbenlyse kort,
således at alle ens kort er fordækt. Så er man ude af spillet.
- Man kan vælge at åbne spillet, og man skyder et antal jetoner ind i
puljen.
De næste spillere har nu 3 muligheder:
- Melde pas - vende det åbenlyse kort.
- Gå med - skyde det samme antal jetoner ind i puljen.
- Forhøje - skyde et større antal jetoner ind i puljen.
Meldingerne
kan fortsætter et stykke tid, men hvis man først har meldt pas, er man ude af
runden. Man går til 2 runde når alle spillere som ikke har meldt pas har
skudt samme antal jetoner ind i puljen.
2. Runde
Hver spiller får nu endnu et kort, der lægges åbenlyst foran de
enkelte spillere, og man byder igen.
3. Runde
Hver spiller får nu endnu et kort, der lægges åbenlyst foran de
enkelte spillere, og man byder igen.
4. Runde
Hver spiller får nu endnu et kort, der lægges åbenlyst foran de
enkelte spillere, og man byder igen. Når alle spillere som ikke har meldt
pas har skudt samme antal jetoner ind i puljen, så vender hver spiller sit
fordækte kort.
Den spiller med højeste hånd får puljen. Hvis 2
eller flere spillere har lige gode kort, deler de puljen.
Whist
4 spillere.
Alle kortene deles ud - 13 til hver.
Vi spiller ikke med fast makker, ved Grand og Nolo melder man Grand/Nolo i en kulør. Og den som har Es i den pågældende kulør
er man makker med.
Meldinger
Hver spiller må kun melde en gang. Der er følgende 5 meldinger:
- Pas
Hvis alle melder pas, spiller man et spil, hvor hver enkelt
spiller hver for sig, og hvor det simpelthen gælder om at undgå at få stik.
- Nolo
Er
en højere melding end Pas. Her er Es lavest, og det gælder om for de to
makkere højest at få 6 stik.
- Grand
Er en højere melding end Nolo. Her er Es højest, og
makkerparret skal have mindst 7 stik.
- Solo-nolo
Er en højere melding end Nolo og Grand. Her er Es lavest.
Den der har meldt solo-nolo spiller alene mod de 3 andre. Han må højest få 1
stik. Hvis han får 2 stik, afbryder man straks spillet. Selv om der kun meldes
en gang bordet rundt, er det dog tillladt at "gå med" på en Solo-nolo, så der
er 2 spillere, der kun må få 1 stik hver.
- Grandi
Er den højeste melding. Her er Es højest. Melderen spiller alene mod de 3 andre og skal tage de 7 første stik.
Spillet
Forhånden spiller ud til første stik undtagen ved Grandi-melding, her er det den spiller, som har meldt Grandi, der spiller ud.
Herefter er det stiktageren. Man skal bekende kulør, hvis man kan.
Første gang der spilles i kulør som der er meldt Grand eller Nolo i, så skal Es spilles ud.
Regskab
De 2 spillere, der vinder i Nolo og Grand modtager en jeton fra hver af taberne. For hvert overstik i Grand og
for hvert stik under 6 i Nolo, modtager de yderligere en jeton.
At gå ned i Grand koster 2 jetoner for hvert manglede stik. I Nolo koster det også 2 jetoner for hvert overstik.
Taksten for Solo-nolo og Grandi er 5 jetoner, som man modtager fra hver af de 3 andre, hvis man vinder,
men som man skal betale til hver af dem, hvis man går ned.
Vinderen i passpil modtager fra hver enkelt modstander 1 jeton for differencen mellem egne og modstanderens antal stik.
Mousel
3 - 8 spillere
Giv 4 kort til hver spiller - 2 ad gangen.
Det næste kort vendes som trumffarve.
Resten af kortene lægges i en bunke på bordet. Man fortsætter med samme kortgiver, til hele kortbunken er brugt.
Meldinger
Spillerne kan nu efter tur lægge deres kort fordækt på bordet og erklære, at de ikke går med, altså ikke tør spille med,
fordi deres kort er for dårlige. Hvis ingen går med, skal der ikke spilles, og kortgivningen går videre til næste spiller.
De spillere, der går med, indskyder nu det aftalte i puljen.
Spillerne (altså kun dem, der er gået med) må nu efter tur bytte kort. Man lægger det antal, man vil bytte, fordækt på bordet
og modtager et tilsvarende antal fra bunken.
Forhånden melder nu, om han vil tage spillet eller melde pas. Hvis han ønsker at tage spillet, påtager han sig at tage 2 af de i alt 4
stik. Hvis alle melder pas, gives der om. Indsatserne bliver i puljen.
Spillet
Forhånden spiller ud, uanset hvem, der er spilfører, herefter er det stiktageren, der spiller ud.
Man skal bekende kulør, hvis man kan, ellers skal man trumfe.
Regnskab
Hvis spilføren får 2 stik, får han halvdelen af puljen, og den anden halvdel deles mellem de to, der fik de 2 andre stik.
Hvis spilføren kun får 1 stik, går han bet og skal betale lige så meget til puljen, som der er i den.
Hvis spilføreren ikke får stik, går han mouselbet og skal betale det dobbelte af, hvad der er i puljen.
De øvrige spillere, der gik med, skal hver opnå 1 stik for ikke at gå bet.